Projecte
TALENT HUMÀ (EMPODERAMENT)
El
Coaching permet desenvolupar les competències del Líder.
El
límit sols està en al voluntat i l’esforç del propi Líder.
L’humor
te permet ser més humà i expandir més els teus horitzons.
empoderar,
empoderament
El
verb empoderar i el seu derivat empoderament no
estan recollits en la nomenclatura normalitzada catalana, però
s’usen amb el sentit de «donar poder».
Segurament
es tracta d’un calc de l’anglès empower i empowerment
Tot
i que la forma “correcta” seria apoderament, nosaltres
definim apoderament com el procés pel qual una persona o un grup
social adquireix o rep els mitjans per a enfortir el seu potencial en
termes econòmics, polítics o socials.
Nosaltres
a l’hora de dissenyar aquest projecte partim que el comunicar,
atendre, gestionar “males notícies” i/o “respostes no
desitjades” a l'entorn, àmbit dels serveis basics d’atenció
social és un repte professional i personal amb el que lluitem cada
dia i cada vegada en més ocasions; no ens resulta còmode,
ni és feina fàcil per ningú, ni pels professionals ni per les
persones i/o famílies amb les que tractem cada dia: Però
tot es torna encara més complicat quant els recursos socials i
estructurals de l’administració “trontollen”, a més de que
moltes persones canalitzen la seva frustració i malestar social,
juntament amb el desengany dels governants i llurs decisions,
descarregant sobre aquest (i altres) col·lectius
professionals “de primera línia”.
Creiem
que part de la resposta passa part el poder gestionar i optimitzar la
nostra feina i per poder “fer pedagogia” de la informació, de
l’atenció, de l’escolta, de la qualitat del servei, de com
comuniquem, etc. per així poder percebre i adonar-se de que tots som
part d’aquesta interacció, sobretot ara, en aquests moments
socioeconòmics tant delicats que ens toca viure a casa nostra, per
contra del “tercer mon” i altres realitats socials minoritàries
o llunyanes per molts, des de fa moltes dècades.
Entenem
que aquest procés d’empoderament és una opció personal que tenim
i la podem usar davant una situació d’adversitat, que implica
llibertat per prendre decisions envers el nostre futur més
immediat. L’empoderament de les persones parteix de
creure per ser i estar i en saber dir, si s’escau: NO, no com
negació, sinó com Noves Oportunitats i com exercici de llibertat i
qualitat de la nostra vida.
Les
persones tenim el poder de canviar la nostra realitat i som les
úniques responsables de triar com ens sentim, com estem i que volem,
però tenim que creure en la nostra capacitat per aconseguir-ho i
ser-ne conscients per treballar-les i potenciar-les.
D’altra
banda els professionals que treballem la promoció del benestar dins
de l’actual camp i panorama social, sovint fem processos
d’acompanyament de les persones implicant-nos emocionalment i això
comporta un desgast important. El treballar per
l’empoderament des de l’empoderament implicarà que com
treballadors no ens desgastem tant, perquè cedirem el protagonisme a
les persones dins del seu pla de treball en el seu procés de millora
o canvi, respectant les eleccions i decisions, i sols preveurem
professionalment que aquestes garanteixin els veritables aspectes i
les decisions triades dins del marc socioeducatiu, amb més serenor i
distància emocional.
Defensem
i apostem aquesta metodològica de treball, perquè sabem que
afavoreix el desenvolupament dels recursos i habilitats personals
dins del seu procés de millora de vida.
També
creiem que hem d’abordar altres aspectes de la vida de les persones
amb les que treballem, canviant substancialment la nostra manera i
tarannà de l’abordatge, degut que hi ha grans àrees que ara,
majoritàriament, son ignorades i que per la seva vida d’aquestes
persones són bàsiques per poder decidir i empoderar-se, i sent
motor de la seva primera xarxa i entorn sociofamiliar i/o personal.
El
nostre repte professionals és que tenim l'obligació de ser més
corresponsables i no facilitar els lligams que han provocat (de forma
no intencionada) altres professionals, serveis i/o institucions i
molts sistemes que encara avui afavoreixin, directa o indirectament,
que moltes persones delegin les seves responsabilitats en els
professionals i/o tècnics del camp socioeducatiu i social.
SINOPSI DEL PROJECTE
Aquest
projecte ens ha de permetre establir una nova línia de treball i
intervenció dins del treball socioeducatiu i dins de l’àmbit de
la comunitat per tal de potenciar i treballar d’una forma integral
amb les persones que es troben en situacions de vulnerabilitat
social i que venim atenem dins la nostra tasca diària.
Amb
el doble objectiu d’optimitzar la nostra feina, però sobre tot
de capacitar i empoderar a les persones com part
essencial i procés del nostre treball, i davant del panorama i
actual moment socioeconòmic que estem vivint. On
els recursos de l’administració son cada cop són més minsos i
la demanda e insatisfacció social creix constantment envoltada de
la pèrdua de confiança, creences i valors en el sistema
capitalista on vivim.
El
treball comunitari és una part important i porta implícit el
reforçar i potenciar les subxarxes com alternatives vàlides
d’autoajuda.
El
poder atansar tècniques de Couch (lideratge), PNL (programació
neurolingüistica) i THT (humor terapèutic) de darrera generació,
entre altres, a persones que es troben en aquestes situacions,
possibilitarà que part de les respostes que s’han de generar per
buscar i cercar canvis les facin elles mateixes i que no deleguin i
descarreguin la seva corresponsabilitat en nosaltres (com
professionals) per a que els hi gestionem “el seu mal estar” i
“demandes”, i que en bona part passa perquè ells mateixos
s’adonin de quins aspectes personals han de treballar o millorar
per vèncer les limitacions i dificultats que “originen” els
seus problemes, triant un opció i pla de treball que els ha de dur
a millorar la seva vida i situació.
A qui s'adreça el curs ?
A
membres de les famílies amb les que treballem habitualment i que
en algunes situacions són beneficiaries de prestacions o ajuts
socials, entre altres. Prioritzant que puguin ser
referents comunitaris o liderin el seu nucli familiar o entorn.
Quin
és l’objectiu principal?
L’objectiu
principal és capacitar a persones en situació de vulnerabilitat
social, en tècniques de Coaching, PNL i THT de darrera generació
en el desenvolupament de les seves habilitats de lideratge,
potenciant les seves capacitats, per a que puguin construir el seu
pla de vida.
Realitzar
un procés de desenvolupament personal de cada participant i
integrant del grup, amb l’intenció d’acompanyar-los i
preparar-los des de l’àmbit humà en paral·lel i com complement
al seu procés de vida. En aquest procés cada
participant descobrirà i potenciarà les seves fortaleses, se
connectarà amb la passió de voler-ho fer cada dia i treballarà
en els comportaments que s’han construït en barreres per la seva
vida, els seus estudis i el treball.
Es
treballarà en tres àmbits de ser humà, com son: el llenguatge,
el cos i les emocions; buscant des d’allí, una coherència que
els empoderi en el dia a dia i en superar les seves metes.
OBJECTIU
GLOBAL DE L’ACCIÓ Mòdul 1
1-Formar
diferents grups de persones amb diferents dinàmiques basades en
l’aplicació del Taller de Humor Terapéutic (THT) per a que
puguem millorar les seves habilitats personals i socials.
2-Identificar
a persones amb capacitats de lideratge, que tinguin interès i
motivació en participar en el mòdul 2.
OBJECTIUS
ESPECIFICS:
Utilitzar
els recursos escènics en la creació artístic i difussió
d’expressions.
- Aixecar l’ànim dels participants
- Fomentar la capacitat creativa e imaginativa.
- Motivar a la integració i producció d’idees del grup de participants.
- Crear un ambient lúdic i creatiu.
- Oferir un mitjà d’expressió lliure.
- Crear un mitjà on la comunicació mitjançant el cost, el gest, el ritme, etc.
- Fomentar el companyerisme, la disciplina i la cooperació.
- Estimular a la creació artística individual, expressant-se lliurement sense timidesa.
- Ensenyar a valorar el treball dels companys.
- Elevar la seva autoestima i personalitat.
- Potenciar i fomentar el lideratge social entre els participants dels tallers.
- Incorporar l’humor como un element més, així com una eina terapèutica (como tècnica) de treball en diferents camps laborals i en las màximes aplicacions dins d’àmbits professionals.
OBJECTIU
GENERAL del mòdul 2
Capacitar
a persones, en tècniques de Coaching i THT de darrera generació
aplicades al desenvolupament de les seves habilitats de lideratge,
potenciant les seves capacitats, para a que puguin construir
comunitats socials, emocionals i econòmicament sostenibles.
Realitzar
un procés de desenvolupament de cada participant, amb la intenció
d’acompanyar-los i preparar-los des de l’àmbit humà en
paral·lel i como complement al seu procés de formació acadèmica.
Dins d’aquest procés cada participant redescobrirà i
potencialitzarà les seves fortaleses, se connectarà amb la
passió en el voler-ho fer a diari i treballarà els comportaments
que han constituït en dificultats per la seva vida, els seus
estudis i el treball.
Es
treballarà en els tres àmbits del esser humà, el llenguatge. el
cos i les emocions; buscant des d’alli, una coherència que els
empoderi en el tarannà del dia a dia i en quant aconseguir les
seves metes.
OBJETIUS
ESPECÍFICS
- Inversió
en el talent humà per al desenvolupament de la comunitat, a partir
dels corresponents plans (de millora) vida individuals i/o
col·lectius.
- Capacitar
a persones vulnerables amb eines de Coaching i THT, per
enfortir-les en els seus talents naturals.
- Que
siguin multiplicadors dels coneixements dins de les
seves comunitats..
- Que
potencialitzin la seva capacitat i la seva disposició per
l’escolta activa i la seva disposició per escoltar
activament al igual que la seva capacitat per comunicar-se
assertivament.
- Reconèixer
la diferencia entre afirmacions i judicis, i l’impacte que tenen
en la manera en que se relacionen amb altres persones i amb ells
mateixos..
- Capacitar-los
en tècniques de comunicació excel·lent per millorar les seves
relacions familiars, socials, laborals i grupals.
- Capacitar-los
en tècniques de resolució de conflictes per a que
siguin mediadors dins les seves famílies, comunitats i
projectes individuals o grupals.
- Profunditzar
en les seves competències emocionals, això els permetrà
relacionar-se de manera més empàtica amb els demés.
- Que
els participants posin en pràctica el seu lideratge, mitjançant
reptes grupals, para a que d’aquesta forma reflexionin en termes
de la seva manera actual de liderar i redescobreixin noves
possibilitats de fer-ho.
- Oferir
tècniques de Programació Neurolingüística per enfortir aquesta
població per donar-lis seguretat, autoestima, auto-motivació, i
l’estima en el camí de l’èxit.
- Ensenyar
a aquest col·lectiu en la formulació d’objectius i dur-los a
terme.
- Ofertar
un espai per reformular els projectes individuals de cada
participant i buscar l’espai per socialitzar-lo amb els
principals “actors” de la zona.
- Fer
un seguiment dels participants mitjançant les xarxes socials.
Oferint suport i contacte per l’execució dels seus projectes.
COMPETÈNCIES
A TREBALLAR
Qualitats personals
|
Millora professional
|
Planificació i organització
|
Treball en equip i relacions
interpersonals
|
· Confiança
en sí mateix
· Lideratge
personal
· Perseverança
· Assertivitat
· Tolerància
i autocontrol
· Sentit
de l’humor
· Creativitat
i desaprendre
· Serenitat
· Compromís
íntegre
· Excel·lència
· Curiositat
· Viure
des del sentir
|
· Habilitats
de
Comunicació
· Adaptació
i flexibilitat
· Parlar
en públic
· Negociació
i resolució de conflictes
· Empatia
· Aprendre
a escoltar
|
· Capacitat
d’organització i planificació
· Distribució
i gestió del temps
· Gestió
de la diversitat
|
· Pressa
de decisions
· Iniciativa
· Emprenedoria
· Identitat
social i col·lectiva
· Treballar
en equipo cooperatiu
· Lideratge
grupal
|
PERQUÈ ELS PROFESSIONALS PARTICIPEN DE FORMA ACTIVA DEL TALLER ?
La
majoria dels professionals de treball i l’educació social tenim
llacunes importants en la comunicació amb les persones i famílies
que treballem, entre altres perquè en la nostra formació no ens
ensenyen a practicar en aquest part comunicativa (i cadascú i el
seu tarannà fan que apliquis la teoria de la manera que vols, pots
o te deixen). Això és el que hem d’aprendre de forma
intuïtiva, i gestionem les “demandes” que ens fan les persones
amb qui treballem intentant buscar lo més prioritari quant les
persones que ens la fan, estant en u moment crític i
gens objectiu.
Això
farà estar més sensibles a aspectes que habitualment no treballem
o no tenim en compte de les persones amb les que treballem i podrem
desenvolupar una capacitat d’escolta major i més humana.
Està
previst ensenyar al professional a no implicar-se emocionalment amb
les persones i famílies que atenem i treballem?
“La
llàgrima espontània no és dolenta”, el que si és negatiu es
que aquesta llàgrima ens impedeixi analitzar les necessitats que
te de tu aquesta persona com professional que ets. Un
pot empatitzar amb la llàgrima com part del procés, però si es
de manera “compulsiva” vol dir que no s’empatitza, sinó que
s’hi ha endinsat de tal forma que l’incapacita per ajudar.
Perquè
des del vostre servei us plantegeu-ho treballar en una línia de
treball comunitari i amb l’empoderament de les persones?
Sorgeix
arran de que en el dia a dia estem “repetint” , malauradament a
les persones i famílies que atenem que les prestacions, recursos i
ajuts socials estan esgotant-se o que no hi tenen accés, degut (en
bona part) per la manca de recursos econòmics de l’administració,
i davant un mercat laboral en recessió, on el model de societat
consumista s’està esgotant en bona part haver perdut el nord en
aspectes d’equilibri, corresponsabilitat, ecologia, territori,
sostenibilitat, etc. en pro dels lobbys del consumisme salvatge i
l’especulació ferotge, veient que els més febles i vulnerables
(persones grans, dones, joves, infants, etc.) socialment en sortim
més perjudicats del que ja estàvem i que ni a mig, ni a llarg
termini es veuen perspectives i respostes que ens aportin solucions
globals.
Ens
trobem amb persones i nuclis familiars en situació desafavorida
que durant anys han anat esgotant alguns dels recursos de
l’administració i no han fet front a la seva realitat com part
de resoldre las dificultats o situacions que l’han derivat en
aquestes problemes sociolaborals i familiars (més o menys greus).
Perquè
dissenyeu un programa formatiu?
El
poder dissenyar i adaptar un curs coneixent d’entrada la majoria
dels beneficiaris i ens plantegem d’assolir objectius i respostes
per tal de consolidar demandes i solucions que ens plantegen com
“úniques” vies i sortides a la seva situació. A
més el fet de compartir l’experiència en grup els atansarà a
conèixer més situacions que els afecten a tots/totes i mirarem
d’establir un suport i seguiment en xarxa de tots els
participants del projecte.
Creiem
que davant l’actual situació social buscant noves alternatives
vàlides, veiem en la “formació contínua i de vida” un dels
recurs més òptims si contemplem la dedicació i el cost econòmic,
davant l’impacte emocional i l’alt índex de resultats positius
que generen canvis en les seves vides, després de “perdre”
molt de temps, d’estar instal·lats en la queixa, culpabilitzant
a la resta de societat de la seva situació no veient les creences
i pors que els limiten.
A
qui s’adreça el curs?
A
membres de les famílies amb les que treballem habitualment i que
en algunes situacions són beneficiaries de prestacions o ajuts
socials, entre altres. Prioritzant que puguin ser
referents comunitaris o liderin el seu nucli familiar o entorn.
Quin
és l’objectiu principal?
L’objectiu
principal és capacitar a persones en situació de vulnerabilitat
social, en tècniques de Coaching, PNL i THT de darrera generació
en el desenvolupament de les seves habilitats de lideratge,
potenciant les seves capacitats, per a que puguin construir el seu
pla de vida.
Realitzar
un procés de desenvolupament personal de cada participant i
integrant del grup, amb l’intenció d’acompanyar-los i
preparar-los des de l’àmbit humà en paral·lel i com complement
al seu procés de vida. En aquest procés cada
participant descobrirà i potenciarà les seves fortaleses, se
connectarà amb la passió de voler-ho fer cada dia i treballarà
en els comportaments que s’han construït en barreres per la seva
vida, els seus estudis i el treball.
Es
treballarà en tres àmbits de ser humà, com son: el llenguatge,
el cos i les emocions; buscant des d’allí, una coherència que
els empoderi en el dia a dia i en superar les seves metes.
Com
s’estructurarà?
El
curs te una durada prevista d’unes 40 hores distribuïdes en
sessions setmanals, a més de treballs, que hauran de fer fora de
l’espai del curs/taller, per “afiançar” aspectes i definir
el seu “pla / línea de vida”
Quina dinàmica seguirà el grup?
Les
dinàmiques que s’utilitzaràn bàsicament seran les derivades en
tècniques del Coaching, de l’Humor Terapèutic i altres pròpies
del nostre model d’aplicació (relaxació, de desestrés, de
Reiki, rollplaying, màgia, musicoteràpia, arteràpia, etc.).
Pretenem
que tot el que aprenen ho puguin compartir i posar en practica amb
les seves famílies, amics, etc. de forma immediata i així també
aquest entorn més proper participi del canvi.
Perquè
els professionals participen de forma activa del taller?
La
majoria dels professionals de treball i l’educació social tenim
llacunes importants en la comunicació amb les persones i famílies
que treballem, entre altres perquè en la nostra formació no ens
ensenyen a practicar en aquest part comunicativa (i cadascú i el
seu tarannà fan que apliquis la teoria de la manera que vols, pots
o te deixen). Això és el que hem d’aprendre de forma
intuïtiva, i gestionem les “demandes” que ens fan les persones
amb qui treballem intentant buscar lo més prioritari quant les
persones que ens la fan, estant en u moment crític i
gens objectiu.
Això
farà estar més sensibles a aspectes que habitualment no treballem
o no tenim en compte de les persones amb les que treballem i podrem
desenvolupar una capacitat d’escolta major i més humana.
Quines
habilitats específiques ensenyarem al curs?
A
més de les pròpies de PNL, coaching, THT, etc. i amb un model
sistèmic entorn a la relació d’ajuda d’en Carl Rogers, en que
es tracta com viu la persona el problema, i no el problema en si,
es treballa molt l’escolta activa; el fet de tenir la capacitat
d’escoltar a la persona, comprendre-la i l’acceptació segons
viu la situació, així com la comunicació part molt important per
establir i millorar la interrelació i l’acció entre
les persones i famílies.
Està
previst ensenyar al professional a no implicar-se emocionalment amb
les persones i famílies que atenem i treballem?
“La
llàgrima espontània no és dolenta”, el que si és negatiu es
que aquesta llàgrima ens impedeixi analitzar les necessitats que
te de tu aquesta persona com professional que ets. Un
pot empatitzar amb la llàgrima com part del procés, però si es
de manera “compulsiva” vol dir que no s’empatitza, sinó que
s’hi ha endinsat de tal forma que l’incapacita per ajudar.
Es
tenen en compte factors com la religió o la procedència de la
persona ? (pel tema de
les creences i limitacions)
Sempre
es tenen en compte els diferents factors culturals, ètnics,
religiosos, etc. degut que poden afectar al treball de limitacions,
pors i creences del grup.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada